Grootscheepsweekend 7 en 8 november 2015

HOOGEVEENSE SCHEEPVAART IN DE SPOTLIGHTS

Grootscheeps! in boek en op doek, kunstenaars zetten laatste streken
Hoogeveen – Op zondag 8 november, tijdens het Grootscheepsweekend Hoogeveen, zetten kunstschilders Gerard van de Weerd, Gijs Kos en Elvira Dik om 15.00 uur live op het podium van Theater De Tamboer de laatste streken op twee gigadoeken met de Hoogeveense schepen Eben-Haezer en Patria, gelegen aan de Alteveerstraat en Schutstraat. Aansluitend presenteren schrijver Jan Veenstra en de kunstenaars hun nieuwste boek over de scheepvaart in Hoogeveen: Grootscheeps. Iedereen, jong en oud, kan hierbij aanwezig zijn. Vanaf 14.00 uur zijn belangstellenden van harte welkom in De Tamboer voor een boeiend en gezellig programma met muziek, spel, exposities en scheepsbelevenissen en -vertellingen. Entree is gratis. Op zaterdag 7 november is er van 10.00 tot 17.00 uur ook een prachtig gratis toegankelijk programma rond de geschiedenis van de scheepvaart van Hoogeveen in Bibliotheek Hoogeveen. Het complete programma van het Grootscheepsweekend is te vinden op www.grootscheeps.nl.

Laatste streken
Te midden van scheepsonderdelen en –parafernalia én de geuren, kleuren en geluiden van de scheepvaart werken de kunstenaars aan de afwerking van het Grootscheeps reuzenschilderij. Bezoekers kunnen tot 15.00 uur op het toneel van dichtbij een kijkje nemen. Er hangen ook schippersportretten en je vindt er de stuurhut van Albert Wolting waarin je achter het roer zelf kunt beleven hoe een Hoogeveense schipper vanaf het IJ door Amsterdam en het Duivendrechtskanaal vaart.

Tros los
Ook in de Foyer en de Salon van De Tamboer is van alles te beleven, zoals een fototentoonstelling met historische schepen van de Historische Kring en een beeldpresentatie met meer dan 100 schepen van Hoogeveense schippers en schepen die in Hoogeveen zijn gebouwd. Voor sfeerverhogende muziek zorgen de band Sandlake City en Opa Herman met zijn trekharmonica. Wie het beste van wal steekt bij het spel 'Tros Los' gooien, mag zich Grootscheeps schipper 2015 noemen. Kinderen kunnen de hele middag kleurrijke vissen knutselen onder begeleiding van een docent van Scala Centrum voor de Kunsten.

Om 15.00 uur nemen bezoekers plaats in de zaal voor de officiële overhandiging van het boek Grootscheeps aan wethouder Erik Giethoorn en anderen. Schrijver Jan Veenstra vertelt hoe hij tot de verhalenreeks is gekomen waarin hij de kleurrijke geschiedenis van een Hoogeveens schip vertelt en hij leest één verhaal voor. Johann Bisschop licht toe hoe de Hoogeveense scheepvaart verantwoordelijk is voor de bloeiende transport en logistiek sector in Hoogeveen.

Grootscheepsweekend
De happening in De Tamboer is onderdeel van het Grootscheepsweekend, een initiatief van Bibliotheek Hoogeveen. Op zaterdag 7 november van 10.00 tot 17.00 uur is er ook een zeer gevarieerd gratis toegankelijk programma rond de geschiedenis van de scheepvaart van Hoogeveen in de bibliotheek aan de Willemskade: de start van het museum nieuwe stijl, boeiende scheepsverhalen, stands van de Historische Kring + Vereniging Binnenvaart + Vereniging Behoud Oude Scheepsvaartuigen, leuke voorstellingen, muziek en rondleidingen voor jong en oud.
De Grootscheepsmiddag in De Tamboer is mogelijk gemaakt door Historische Kring Hoogeveen, Museum De 5000 Morgen, TVM, Univé, Bibliotheek Hoogeveen en Theater De Tamboer.

Meer informatie op www.grootscheeps.nl en www.bibliotheekhoogeveen.nl

Fragment van het werk Grootscheeps door Gerard van de Weerd, Gijs Kos en Elvira Dik.