Schelhaas koninklijk onderscheiden

Passionele voorzitter neemt afscheid van geliefde club

Foto André Weima

HOOGEVEEN - De tranen rolden niet over zijn wangen, maar een brok in zijn keel had hij wel. Willem Schelhaas nam gisteren tijdens de ledenvergadering van de Historische Kring Hoogeveen afscheid als voorzitter van zijn geliefde club. Hij werd onderscheiden als lid in de orde van Oranje-Nassau. En dat had hij nou écht niet verwacht.

Door Henriëtte Meppelink

Op het moment dat hij de voorzittershamer wil overdragen aan zijn opvolger Jan Ballast, gaan de deuren van de Passagezaal open. Een delegatie komt binnen: zijn familie, verschillende fotografen en burgemeester Karel Loohuis. Hij kijkt verbaasd en de burgemeester verzoekt hem om samen met zijn vrouw te gaan zitten. ,,Dit is een perfect moment om u te bedanken", glundert Loohuis. ,,U heeft veel betekend voor de Historische Kring Hoogeveen. De club heeft momenteel ruim 2800 leden en dan kan ik bijna wel zeggen dat het de grootste historische vereniging is van Nederland. Dat hebben we mede te danken aan u. Daarom kan ik met veel plezier melden dat zijne majesteit het heeft behaagd u te benoemen tot lid in de orde van Oranje-Nassau." Een daverend applaus klinkt in de zaal en Loohuis speldt het lintje op het pak van Schelhaas." Twaalf prachtige jaren. Van 2002 tot 2014 heeft Schelhaas de Historische Kring Hoogeveen met veel plezier geleid. ,,Dat is ook geen wonder, jullie hebben als leden nooit moeilijk gedaan. Alles wat ik voorstelde accepteerden jullie zonder gemor. Jullie dragen de club warmte toe en dat voelde ook als warmte voor mij. Dit had ik echter niet verwacht. Als ik wat oplettender was geweest had ik het misschien wel kunnen raden. Mijn vrouw zei vanmiddag dat ik wel mijn mooiste pak aan moest doen, maar daar heb ik niet zo over nagedacht.