Oude veilingklok Hoogeveen

Oude veilingklok Hoogeveen in ere hersteld in ‘t Kringhuus

HOOGEVEEN - Het stond al jaren op de planning: de veilingklok van het voormalige veilinghuis renoveren. Jan Pol zorgt er deze week samen met Bertus Veldhuizen en Henk van der Heg uit Barneveld voor dat de klok werkend in 't Kringhuus van de Historische Kring Hoogeveen komt te staan. Vanaf juli is de klok te bewonderen.

Veiling gebouw Griendtsveenweg jaren '50

Door Henriëtte Meppelink

De glasplaat is schoongemaakt, de wijzer zit er bijna aan en nu moet er nog voor gezorgd worden dat alle lampjes van de veilingklok branden. De drie heren hebben het er maar druk mee. Eén van de ruimtes in de bibliotheek van 't Kringhuus dient als werkplaats. Overal ligt gereedschap, maar wel veilig bij de klok uit de buurt. Pol gaat voorzichtig met zijn hand over het glas. Het is een prachtige klok. Moet je deze bloemen zien die er in zijn gegraveerd. Ik ben blij dat we hem weer in ere kunnen herstellen."Hou oud de klok is weet Pol niet precies, wel dat hij tweedehands is en in 1941 in gebruik werd genomen in het veilinghuis in Hoogeveen op het terrein van het Griendtsveenkanaal Westzijde, op de hoek bij de brug voor de Blankenslaan.
De laatste veiling werd daar gehouden in 1966 en op een gegeven moment moest de veilingklok uit het gebouw gehaald worden, omdat het gebouw een andere bestemming kreeg. De plaat ging naar het Glasmuseum, de rest kwam in de kelder van gemeente Hoogeveen te staan. Toen het Glasmuseum de deuren sloot, heeft Jan Havinga zich ingezet om de glasplaat terug te krijgen. Ook de plaat kwam in de kelder van het gemeentehuis te staan. Dat griezelde me toe", vertelt Pol met een lach, „Er werd van alles tegenaan gezet. Ik heb er toen voor de zekerheid maar een sticker van de Historische Kring Hoogeveen opgeplakt. Er moest wat gebeuren, anders was de plaat binnen de kortste keren kapot. In overleg met de gemeente konden we de plaat ophalen." De Historische Kring Hoogeveen verhuisde van de flat De Arend naar 't Kringhuus aan de Schutstraat en er kwam meer ruimte vrij. Genoeg reden dus voor Jan Pol om de klok zo snel mogelijk in 't Kringhuus te krijgen. Maar dan moet hij ook nog gaan werken. Een behoorlijk project. Pol en zijn vrouw Anneke namen een keer een kijkje in het Pluimveemuseum in Barneveld en zagen daar een veilingklok staan, alleen dan van hout. „Ik keek naar de achterkant van de klok en zag dat ze op elkaar leken en toen wist ik dat de renovatie van onze klok moest lukken.
Ze vertelden in het museum dat de klok was gerestaureerd door vrijwilligers. Die hebben ze gebeld en de twee mannen die daar verantwoordelijk voor waren, kwamen meteen naar het museum om ons te ontmoeten." De klik was er, want deze twee vrijwilligers zijn Bertus Veldhuizen en Henk van der Heg. Zij wilden maar al te graag helpen en ze zijn deze en volgende week samen met Pol bezig met het monteren van de klok. Piet Arends uit Hoogeveen schuurde en verfde de boel. „Het technische gedeelte hebben we al in Barneveld gedaan. Ik ben veel aan het lassen geweest", vertelt Veldhuizen trots. „Het is nu een kwestie van installeren.
Ik ben druk bezig met de lampjes, dat kost tijd, maar ik denk dat het gaat lukken. Ik reken op twee á drie dagen." Hoeveel uren het in totaal heeft gekost, weet Veldhuizen niet. Ook Van der Heg niet, hij wijst naar Veldhuizen: „Bertus heeft het meeste gedaan, ik heb geen idee." Benieuwd geworden? De klok is in juli klaar en mag dan bewonderd worden in 't Kringhuus van de Historische Kring Hoogeveen aan de Schutstraat 167 in Hoogeveen. De bedoeling is dat toeristen en schoolklassen komen kijken naar het prachtige stuk van vroeger. „De gemeente neemt het al mee in een folder voor toeristen die op de campings komt te liggen. Het is een prachtige klok die gezien mag worden. Daar gaan we wel voor zorgen."