Zoeken

Facebook

Busrit Monumentendag 14 september 2019.

Op zaterdag 14 september 2019 was de jaarlijkse busrit van de Historische Kring Hoogeveen in het kader van de open Monumentendag. Het thema was "Plekken van plezier". Dit gaat over de plekken waar mensen voor en mét plezier naartoe gingen en gaan.



 

De volle bus vertrok om 9.00 uur vanaf het gemeentehuis en ging langs prachtige monumenten in een wijde omgeving van Hoogeveen. We gingen richting Coevorden via Hollandscheveld, Nieuwlande, Elim, Nieuw-Moscou en De Krim. Onderweg werd door Cor Koopmans een toelichting gegeven over de bezienswaardigheden, die betrekking hadden op het thema in de ruimste zin van het woord. Niet alleen over de bezienswaardigheden overigens. Ook vertelde hij over het ontstaan van de diverse dorpen waar we langs kwamen. Dit waren veelal esdorpen.
De koffiepauze was in het dorpshuis in De Krim waar de koffie/thee met krentenwegge heerlijk smaakte. Na deze stop ging het verder richting Coevorden, een mooie historische vestingstad waar nog veel monumentale panden zijn, zelfs het kasteel is er nog. Verder zagen we onderweg een aantal molens, scholen, kerken en oorlogsmonumenten, zoals bij Geesbrug.

Om + 13.00 uur waren we weer terug in Hoogeveen en aan de vele positieve reacties te horen was het weer een geslaagde monumenten rit.


Kringavond 17 september was een succes.


De kringavond werd verzorgd door Henk Jonker en Andy Benjamins.
Henk Jonker nam ons mee op een ‘wandeling’ van het station tot aan Het Kruis.



Op 30 april 1870 werd het NS-station in Hoogeveen officieel geopend. 13 jaar na de opening kwam de schilder Van Gogh hier aan met de trein. We zagen diverse mooie plaatjes van de omgeving van het station: een luchtfoto uit 1926 met de trambaan en treinrails waar nog geen elektriciteitsdraden boven zaten. Ook zagen we het zwembad wat daar toen was, tegenover hotel Homan (het spoorgat). De vader van de conferencier Wim Kan zwom graag. Als hij met de trein langs Hoogeveen kwam met mooi weer dan stapte hij even uit de trein om in Hoogeveen te zwemmen. De eerste tram reed in 1906 in Hoogeveen en de laatste in 1947. Ook zagen we een foto van hotel Homan uit 1906. In dit hotel gebeurde van alles. Velen kunnen zich nog herinneren dat ze hier rij-examen moesten doen om hun rijbewijs te halen. Begin vorige eeuw waren er ook al vaak overstromingen in Hoogeveen, zoals in 1918. Dat kwam toen niet door de klimaatverandering, maar doordat het gebied bij de Stationsstraat (nu Brinkstraat) lager lag. Het heeft lang geduurd voordat hiervoor een oplossing kwam. Uiteindelijk heeft men het Oude Diepje laten meanderen, zodat hier meer water heen ging.

Verder zagen we o.a. foto’s van de slijterij en advocaatfabriek van Dikkers. Dikkers zat eerst in Kampen, maar ging naar Hoogeveen vanwege zijn advocaatfabriek. Er waren veel kippen, dus veel eieren en één van de grootste eiermarkten van het noorden, in Hoogeveen. Architect Carmiggelt heeft dit pand getekend, zoals veel panden in Hoogeveen. Ook de Oude Bouw.


Na de pauze kregen we beelden van Andy Benjamins te zien, die hij maakte met 3D-technieken. Hij ‘legt’ daarbij een virtueel model over oude plaatjes. Dit is stedelijke modellering.
Voor hem een uitdaging vanwege complexe vormen. Door 3D-technieken is een tijdsprong mogelijk. Hij heeft alles in een gameplatform gezet. Moderne technieken om oude dingen weer te geven. Wij kregen een beeld van Hoogeveen uit 1934.


Hierna liet Henk ons weer foto’s zien van de rest van de Hoofdstraat en gedeelten van de Schutstraat, Het Haagje en de Alteveerstraat. Tussendoor zagen we deze avond enkele filmfragmenten van een rijdende tram, demping van de kanalen en stukjes film over de conservenfabriek Lucas Aardenburg en de melkfabriek (‘botterfabriek’) aan de Alteveerstraat.
Het was een boeiende kringavond die werd bezocht door ongeveer 260 personen.


HISTORISCHE DAG HAPPEN, TRAPPEN EN STAPPEN.


Van 20 t/m 23 augustus was de Hoogeveense fietsvierdaagse Happen, Trappen en Stappen. Op woensdag 21 augustus was de Historische Kring betrokken bij de organisatie. En, zoals u zult begrijpen, moest daaraan een historisch tintje zitten. De ruim 600 fietsers gingen eerst naar Alteveer waar de eerste stop was bij de familie Wolting, waar veel te zien en te horen was over de historische scheepvaart. Daarna ging het richting brandspuithuisje uit 1923, ook op Alteveer. Het bestaan van dit huisje was bij velen niet bekend. Hier stond een antieke brandspuit en een heuse brandweerauto, die van binnen en van buiten te bezichtigen was. Met dank aan de Brandweer Hoogeveen. Het was erg leuk voor kinderen om in de auto te klimmen, maar het schminken vonden ze ook erg mooi. Het brandweerhuisje is door eigenaresse mevrouw Bork ingericht met curiosa, wat het bekijken waard was.

De tocht ging verder naar Linde waar men bij de boerderij van familie Van Duren trekkers en koeien kon bekijken en waar o.a. oude spelen gedaan konden worden.



De 40-km tocht ging ook naar museum De Kalkovens in Dedemsvaart. Dit was ook het bezichtigen waard. Bijna aan het eind was er nog een stop bij de meubelzaak van Jutstra op Buitenvaart, waar het Henny Huisman-museum bezocht kon worden.
Vrijwel bij alle stopplaatsen was er iets te drinken met allerlei lekkers erbij. Ook waren er ijsjes voor de kinderen en chili-con-carne en kaasblokjes voor de liefhebbers. Al met al een zeer geslaagde dag met heerlijk fietsweer.

BOEK '55 JAAR VLIEGVELD HOOGEVEEN'.

Zoals de leden van de Historische Kring Hoogeveen inmiddels gewend zijn krijgen ze nogal eens een mooi boek cadeau van de HKH. Deze keer is dat het boek '55 jaar vliegveld Hoogeveen', van primitieve airstrip tot volwaardige luchthaven, geschreven door Gerrit Boxem. Vandaag, 9 augustus 2019, vond de presentatie plaats in het restaurant van Vliegveld Hoogeveen. Het boek werd op een bijzondere manier 'aangevlogen': in een historische dubbeldekker taxiënd over de grasbaan van het vliegveld.

Het 1e exemplaar werd door de voorzitter van de HKH, Johann Bisschop, aangeboden aan de heer Mischa Baert, directeur van GKN Fokker Aerostructures te Hoogeveen. Dit bedrijf heeft zich, oorspronkelijk als N.V. Lichtwerk, in het begin van de jaren 60 in Hoogeveen gevestigd. Ook Philips vestigde zich toen in Hoogeveen. Beide bedrijven beschikten over zakenvliegtuigjes om zo snel mogelijk verbinding te verkrijgen tussen de diverse vestigingen in ons land. Burgemeester Bakker en de gemeenteraad wilden daarvoor graag faciliteiten bieden, een vliegveld dus.
Een paar jaar later was dit gerealiseerd. Op 15 december 1964 werd het vliegveld Hoogeveen officieel aangewezen als openbaar luchtvaartterrein voor nationaal luchtvaartverkeer.
Veel mooie foto's en verhalen van 55 jaar vliegveld Hoogeveen vindt u in het prachtige boek dat nu is verschenen als 16e monografie van de HKH. (Nog) geen lid van de HKH en belangstelling voor het boek? Het boek is te koop voor € 24,95 bij de Historische Kring Hoogeveen en The Read Shop !Pet.

Herdenking treinbeschieting 5 augustus 1944.

Op 5 augustus 2019 was het 75 jaar geleden dat het grootste spoorwegincident tijdens de Tweede Wereldoorlog op Nederlands grondgebied plaatsvond.
Op 5 augustus 1944 waren Amerikaanse jachtvliegtuigen van het 61e Fighter Squadron op de terugweg van een bombardementsvlucht op doelen in de omgeving van Hannover, Maagdenburg en Brunswijk. Tijdens deze terugweg richtten ze zich op een trein die reed bij Hoogeveen-Wijster en op weg was naar Groningen. Vanaf de grond werden de vliegtuigen beschoten vanaf een schietbaan bij Hoogeveen. De piloten veronderstelden waarschijnlijk een militair transport en vielen de trein aan om die te vernietigen. In de trein zaten Duitse militairen, verzetsmensen, vrouwen, kinderen, mensen op weg naar huis. Dit resulteerde in 44 doden en meer dan 140 gewonden. Daarmee was deze beschieting voor wat betreft het aantal slachtoffers, de grootste tijden de Tweede Wereldoorlog op Nederlands grondgebied. Het is ook volgens overlevenden het moment geweest waarbij grenzen tussen vriend en vijand wegvielen en er alleen maar sprake was van slachtoffers die elkaar bijstonden waar dat mogelijk was.


Deze gebeurtenis is op 5 augustus 2019 herdacht, precies 75 jaar nadat het incident plaatsvond.
In de Burgerzaal van het gemeentehuis in Hoogeveen werden de genodigden ontvangen. Enkele sprekers kwamen aan het woord zoals voorzitter Johann Bisschop van de Historische Kring, locoburgemeester Erwin Slomp, gedeputeerde Henk Brink en een overlevende van de treinramp John de Jonge. Deze laatste met een zeer aangrijpend verhaal.



 

Aan de Wijsterseweg is in 2004 een gedenksteen opgericht door de Historische Kring Hoogeveen. Na de plechtigheid in het gemeentehuis ging men met de bus naar deze gedenksteen waar een korte ceremonie plaatsvond en door diverse betrokkenen bloemen gelegd werden bij het monument.


Na afloop ging men terug naar het gemeentehuis om nog even na te praten over deze indrukwekkende herdenkingsplechtigheid.


H3-festival en pullevaarder 2019

Het eerste H3- festival op 13 juli 2019 was een groot succes. De Historische Kring Hoogeveen heeft hier een belangrijke bijdrage aan geleverd. Zo was de organisatie van de Pullebokloswedstrijd in haar handen en hadden ze een mooie kraam ingericht op de nautische markt. Deze trok veel publiek en 25 personen hebben zich aangemeld als lid van de Historische Kring Hoogeveen. Daar zijn we erg blij mee, want we willen ons ledenbestand graag op peil houden, om zo de contributie zo laag mogelijk te kunnen houden.


De pullebok lossen.
Het kampioenschap Pulleboklossen was één van de hoogtepunten op het festival. Het lossen van de pullen was best zwaar werk, maar toch zijn 16 duo’s de strijd aangegaan om te proberen ‘Pullevaarder van 2019’ te worden.

Het startsein voor de wedstrijd werd gegeven door de wethouders Giethoorn en Slomp. Zij streden tegen elkaar.

 

Zelfs dames deden mee, waarvoor extra lof.

Daarna volgden andere duo’s.

Er was een bok neergelegd met daarin twintig met zand gevulde pullen. Zo’n gevulde pul woog 25 kilo. Daarnaast lag een zogenaamd laadperron, waar de pullen op moesten worden gezet.
Het duo Vugteveen won de derde prijs van € 50,--, de tweede prijs van € 100,-- was voor het duo Ten Heuvel/Wierda en het winnende duo bestond uit de broers Mischa en Ostar van Huijstee. Zij kregen € 150,-- en moesten nog tegen elkaar strijden voor de snelste tijd.

De uiteindelijke winnaar van de wedstrijd was Ostar van Huijstee uit Haarlem. Hij mag zich een jaar lang ‘Pullevaarder van het jaar’ noemen en kreeg een mooie glazen bokaal. Alle deelnemers kregen een vaantje als aandenken.

We denken met deze wedstrijd een typisch Hoogeveens stukje geschiedenis te hebben laten zien.


Pullebok los wedstrijd 13 juli 2019

Geef je op voor de Pullebok los wedstrijd. En ervaar hoe zwaar dit beroep van Pullevaarder was. Kom in ieder geval kijken op de Schutstraat op 13 juli.

Klik op onderstaande foto voor de video-oproep